16-11-2020
De meeste logistieke bedrijven uit Dordrecht zitten al op een prima locatie en zoeken niet zo snel naar nieuwe bedrijfshuisvesting binnen de gemeente. Het is halverwege 2019 wanneer acquisitiemanagers Bert ten Veen en Marijn Wegman in contact komen met Ooms Drechtsteden Bedrijfshuisvesting. De partij die door -het in Dordrecht gevestigde- ELCEE Logistics wordt ingeschakeld voor de zoektocht en bemiddeling naar nieuwe bedrijfshuisvesting binnen de regio.
DistriPark Dordrecht is mede gezien door zijn goede ligging -met straks een eigen op-/afrit op de A16- een uitstekende locatie voor de logistieke partij ELCEE. Daarnaast is ELCEE al geruime tijd op de Dordtse Kil gevestigd en is het huidige personeel een zeer belangrijke asset voor de organisatie, waardoor een nieuw pand in de buurt van belang is om mensen te kunnen behouden De acquisitiemanagers vertellen over welke rol zij speelden bij het binnenhalen en behouden van deze internationale speler.
Wat is jullie rol tijdens het hele aankoopproces geweest?
“Toen wij eenmaal met de acquisitie van het terrein konden beginnen hebben we o.a. de relevante netwerken inzichtelijk gemaakt. Makelaars, ontwikkelaars, beleggers en eindgebruikers hebben wij in een heel vroeg stadium kennis laten maken met alle ins en outs van het terrein tijdens een kick-off event op locatie. Dit was een goede zet, want daarmee is DistriPark bekend geworden in de logistieke wereld. De makelaar, een bekende van ons door het project DYLAN Steel werd benaderd door ELCEE waarop zij op hun beurt ELCEE kennis lieten maken met het nieuwe DistriPark Dordrecht. Zij waren ook aanwezig bij het kick-off event en wisten daarom inhoudelijk veel van het logistieke bedrijventerrein af. ELCEE werd op een aantal kritische voorwaarden getoetst waarna de optieovereenkomst getekend kon worden. Na het tekenen van de optieovereenkomst volgde een periode waar we met alle partijen en partners om tafel gingen om alles zo concreet te maken en eventuele problemen vroegtijdig op te lossen.
Voordat de aankoop is afgerond en de koopovereenkomst getekend is hebben wij met elkaar alles tot in detail besproken en vastgelegd.”.
Hoe verloopt de samenwerking tot nu toe met alle betrokken partners bij ELCEE?
Vanaf het begin af aan was er een bijzonder plezierige en professionele samenwerking met makelaar Ooms, eindgebruiker ELCEE en ontwikkelaar Borghese. Maar ook de samenwerking met andere partijen zoals onder andere de Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid was zeer prettig, daar zie je bijvoorbeeld dat de vergunningsprocedure zeer voorspoedig verliep. In ongeveer 10 weken is de vergunning verstrekt, iets wat bij een groot en complexe aanvraag als deze erg snel te noemen is.
Op welke manier blijven jullie als acquisitiemanagers bij ELCEE betrokken?
Wij blijven het aanspreekpunt voor zowel ELCEE als Borghese. Zo kunnen zij ons altijd aanspreken en met ons in gesprek gaan. Bijvoorbeeld als het gaat over het vinden van personeel. Wij zullen er dan voor zorgen dat zij met de juiste mensen in contact worden gebracht.
Veranderen jullie rollen en taken na de oplevering van het pand voor de partijen Borghese en ELCEE?
Jazeker. Na de verkoop gaat acquisitie over naar relatiebeheer en accountmanagement. Voor Borghese is dat als eigenaar van het gebouw en voor ELCEE als eindgebruiker en wij blijven het aanspreekpunt binnen de gemeente.
Wat kunnen bedrijven die op dit moment aan het bouwen zijn nog verwachten?
Ze kunnen vooral verwachten dat er binnenkort nog veel bouwwerkzaamheden gaan starten op DistriPark Dordrecht. Maar daarnaast gaan we er o.a. voor zorgen dat er openbaar vervoer geregeld is voor als de bedrijven hun deuren open. Tevens wordt erg hard gewerkt aan het opleveren van de openbare wegen en de aansluiting van het terrein op de A16.